الف لام میم

الف لام میم

چیزی برای ادامه دادن الف-لام-میم
مهاجرت کرده از alef-lam-mim.blogfa.com

برگزیده مطالب در کانال telegram.me/almblog

و حتی افطار دسته جمعی به سبک عراقی

دوشنبه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۱۶ ب.ظ

حالا که صحبت از ماه رمضان و افطار دسته جمعی شد بد نیست خاطره ای ذکر کنم از حسینه ی عراقی ها که چند سال پیش توفیق حضور در آن را داشتیم.

حسینه عراقی ها شب های آخر هفته برنامه افطار دسته جمعی داشت. برنامه ها منحصر به آخر هفته یا روزهای تعطیل بود. دلیل آن هم این بود که در روزهای عادی که بچه هایشان باید به مدرسه میرفتند، امکان شرکت در مراسم دیر وقت را نداشتند.

القصه اینکه شنبه ها عصر هر خانواده ای مقداری خوراکی در منزل تهیه میکرد و با خودش به حسینیه می آورد.

دوستان ما در حسینه قبلی، خیلی به حضور زنان وقعی نمی نهادند! مثلا سالن حسینیه دو نیمه شده بود و نیمه عقبی مختص بانوان بود. ولی موقع نماز جماعت، پیش نماز در جلوی سالن می ایستاد و هیچ وقت اتصال نماز برای خانم ها برقرار نمی شد.

یا مثلا موقع اذان قبل از اینکه نماز شروع شود آقایان روزه خودشان را با دوغ و خرما افطار می کردند ولی چیزی به خانم ها نمی دادند. همه دوغ ها خورده می شد و لذا خانم ها از همان عقب باید دوغ و خرمای ما را تماشا میکردند.

این مسئله شاید تا حدی برای خانم های عراقی قابل تحمل بود، ولی خانم های ایرانی بسیار از این اوضاع شاکی بودند. باید نیم ساعت با زبان روزه منتظر می ماندند تا نماز آقایان تمام بشود، بدون اینکه بتوانند حتی نماز جماعت بخوانند.

دیشب -جای شما خالی- به حسینه لبنانی ها رفته بودیم. آنجا افطار خانوادگی است، همه با هم دور میز افطار میکنند. یعنی قسمت خانم ها و آقایان موقع افطار جدا نیست. همه با هم سر یک سفره هستند. آنجا بود که یاد سیستم حسینه قبلی افتادم و حسرت دوغ و خرما!


البته این را اضافه کنم که خانم ها بلدند چطور انتقام بگیرند. مثلا یکبار بعد از اتمام برنامه از طریق خانم های ایرانی مطلع شدیم که یک کیک بسیار خوشمزه وجود داشته که چیزی از آن به قسمت آقایان نرسیده است و همانجا در بخش بانوان خورده شده است.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۳/۱۴
ف ر د

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی