الف لام میم

الف لام میم

چیزی برای ادامه دادن الف-لام-میم
مهاجرت کرده از alef-lam-mim.blogfa.com

برگزیده مطالب در کانال telegram.me/almblog

۲ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

وقتِ آن را پیدا نکردیم که داخل شهر چرخی بزنیم. روزها را در محل کنفرانس گذراندیم از صبح تا عصر و شبها خسته مستقیم به هتل می‌رفتیم برای استراحت. ولی در همین مسیر کنفرانس تا هتل تجربیات جالبی داشتیم. مهمترین آنها استفاده از سرویس «اوبر» بود. اوبر در حقیقت یک سرویس «تاکسی اینترنتی» است در مقابل «تاکسی تلفنی». با این تفاوت که راننده های اوبر شهروندان عادی هستند که شغل اصلی شان چیز دیگری است و فقط در ساعات فراغت به این کار جانبی مشغول اند. ساز و کار آن بسیار ساده ولی کارآمد است: یک اپلیکیشن موبایل موقعیت مکانی شما را روی نقشه مشخص میکند و مقصد را از شما میپرسد. سپس اتومبیل هایی که اطراف شما هستند را نشان می دهد به همراه کرایه. مبلغ کرایه کاملا شناور است و بستگی به عوامل زیادی دارد از جمله: شلوغی محل، تعداد مسافر، تعداد راننده، ترافیک و مسیر و ... . بعد از اینکه درخواست تاکسی کردید، یکی از ماشین های نزدیک به شما برای شما رزرو میشود و به راننده اطلاع میدهد که مسافری در فلان موقعیت منتظر شماست.

روی نقشه میتوانید موقعیت راننده و مدت زمان انتظار را به شما نشان میدهد. معمولا این زمان بیشتر از 5 دقیقه نیست (البته کاملا بستگی به این دارد که کجای شهر قرار دارید). بعد از رسیدن راننده شما سوار میشوید و در مقصد پیاده شده بدون اینکه لازم باشد کیف پولتان را در بیاورید چون مبلغ کرایه به صورت اتوماتیک از حساب بانکی شما کم شده و به حساب راننده واریز میشود. همین! تمام! بسیار ساده، بی دردسر، راحت.

راننده ها کاملا متنوع هستند. از لحاظ سن و شغل اصلی و ... . همه شان از اوبر بسیار راضی هستند چون درآمدی کمکی برایشان حساب می شود. نکته جالب اینکه به دلیل راحت بودن اوبر و کرایه ی کمتر آن نسبت به تاکسی های عادی (yellow cabs) بعضی از شرکتهای تاکسی رانی کاملا ورشکست شده اند! و شما تاکسی های زرد رنگ را دیگر در خیابان نمیبینید!

نکته ی جالب دیگر اینکه شرکت اوبر به دنبال اتومبیلهای بدون راننده است که یک تکنولوژی جدید است و سود این شرکت را چندین برابر میکند؛ زیرا لازم نیست مبلغی به راننده ها پرداخت کند. اتومبیلهای بدون راننده که به صورت اتوماتیک حرکت می کنند در بعضی از شهرهای آمریکا در حال تست هستند.


البته! البته راننده های اوبر که بسیار خوشحال و راضی از این سرویس هستند ممکن است یک نکته را فراموش کرده باشند؛ هزینه ی استهلاک ماشین در دراز مدت ممکن است سود زودگذر آنها را از جیبشان خارج کند. کسانی که به صورت شغل پاره وقت با اوبر مسافرکشی میکنند بعد از یکی دو سال احتمالا با یک ماشین مستهلک روبرو هستند که هزینه هایش را هیچ کسی به جز خودشان پرداخت نمی کند.

برای مسافرانی مانند ما، البته، اوبر بسیار عالی است. راحت است و سریع و شما معمولا یک گفتگوی خوب و دلنشین هم با راننده خواهید داشت.

۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۵ ، ۱۵:۰۴
ف ر د

با همکار آلمانی راهی ینگه دنیا، «سرزمین فرصتها» شدیم برای یک سفر کاری کوتاه مدت. بعد از اینکه از همه چک های امنیتی فرودگاه عبور کردیم قبل از ورود به قسمت بوردینگ که در حقیقت «انتظار برای سوارشدن به هواپیما است» مسئول کنترل کارت پرواز به من گفت که شما نیاز به یک چک امنیتی اضافی دارید، منتظر بمانید. هرچند انتظارش را نداشتم ولی برایم چندان هم عجیب نبود. ولی بعد از من به همکار آلمانی ام گفت که شما هم همین طور!

چک امنیتی اضافی توسط مسئولین پرواز آمریکایی انجام میشد که شامل بازرسی کفشها و وسایل همراه است. از اینکه باعث دردسر برای همکار آلمانی شده بود احساس پشیمانی می کردم برای همین سعی کردم در تمام طول سفر با فاصله از هم حرکت کنیم.


بعد از ورود به آمریکا کنترل معمول و روتینی انجام شد و رفتیم برای پرواز دوم که یک پرواز داخلی به شهر مقصد بود. در اینجا بود که نیاز به استفاده از دستشویی پیدا کردم. اولین چیزی که نظر را جلب کرد این بود که یک شکاف و درز بزرگ بین در و چارچوب وجود دارد که عملا امکان «نظارت و بررسی و شفافیت» را فراهم میکند! در ابتدا فکر کردم شاید به خاطر ملاحظات امنیتی فرودگاه باشد ولی بعدا داخل دستشویی عمومی هتل هم که شدم همین وضعیت وجود داشت.


تا قبل از این هر وقت میشنیدم که «آلمانی ها سرد هستند» متوجه نمی شدم. آلمانی ها حتی در برخورد با غریبه ها «سلام و علیک و خداحافظی و لبخند» استفاده می کنند. چیزی که در نظر من در تضاد با سرد بودن است. تا اینکه متوجه شدم که این سرد بودن در مقایسه با خونگرم بودن آمریکایی ها است. آمریکایی ها در حقیقت از «سلام و احوال پرسی» استفاده می کنند. مکالمات بین دو غریبه ای که سوار آسانسور میشوند بسیار طولانی ترند در مقایسه با Hi/bye آلمانی ها. در کل آمریکایی ها از مکالمه لذت میبرند. شاید بهترین اصطلاح برای شرح آن این باشد که «آمریکایی ها ملت لاس زدن هستند». از لباس/مو/کفش همدیگر تعریف می کنند، از اینکه روزشان را چطور گذارنده اند سوال می کنند و ... .



۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مهر ۹۵ ، ۱۳:۵۰
ف ر د