الف لام میم

الف لام میم

چیزی برای ادامه دادن الف-لام-میم
مهاجرت کرده از alef-lam-mim.blogfa.com

برگزیده مطالب در کانال telegram.me/almblog

شب سال نوی میلادی

پنجشنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۰۱ ب.ظ

اینجا در شب سال نوی میلادی، یعنی شام روز 31 دسامبر، معروف است به سیلوستر، که عید سال نو هم هست. کریسمس که میلاد حضرت مسیح است در روز 26 دسامبر است و متفاوت از عید سال نو است. شب سال نو، که دفیفا امشب است، معمولا در شهرها برنامه ی آتش بازی به راه است، نه از طرف دولت و شهرداری بلکه توسط خود مردم: چیزی شبیه همان چهارشنبه‌سوری خودمان.

از چند روز قبل، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها، مواد محترقه و انواع ترقه را عرضه می‌کنند؛ زمینی، هوایی، رنگی، صدادار و ... . بعد نزدیک نیمه شب، مردم در میدان‌های اصلی شهر جمع می‌شوند و از حدود ساعت 11 شب شروع به آتش بازی می‌کنند، که البته اوج آن راس ساعت 12 شب است و تا حدود ساعت 1 هم با شدت ادامه پیدا می‌کند. البته از همان ساعت‌های اولیه شب و عصر صدای ترقه به صورت گاه و بی‌گاه شنیده می‌شود ولی آتش بازی اصلی که از حدود 11 تا 1 انجام می‌شود به شدت شدید است.

من در این مدت ندیده و نشنیده‌ام که حادثه‌ی سوختگی و مرگ و ... برای کسی در طی این آتش بازی پیش بیاید. لوازم و ترقه‌ها استاندارد هستند و مردم هم حدی از احتیاط را رعایت می‌کنند. شهرداری هم البته تا روز بعد اکثر آشغال‌ها و بازمانده‌های ترقه را از خیابان‌ها جمع می‌کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۱۰
ف ر د

نظرات (۲)

تفاوت کشورهای پیشرفته و جهان سومی مثل ما خودش رو توی این جور چیزها نشون می ده دیگه!
به نظر من شاید دلیل اینکه توی ایران چهارشنبه سوری ها عده ای میسوزن و وسایلهاشون استاندارد نیس برای اینه که دولت ما اجازه نمیده حتی به صورت قانونی این ترقه کوچیک ها هم فروخته بشه، مردم هم میرن دنبال چیزای دست ساز و خطرناک! شما فرمودین فروشگاهها انواع ترقه عرضه میکنن اما ما تو ایران از دست فروش ها اونم یواشکی باید تهیه کنیم! درسته من خودم علاقه ای به این مراسم چهارشنبه سوری ندارم اما باید قبول کنیم که دولت ما حتی با کوچیکترین دلخوشیه مردم هم مخالفه متاسفانه!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی