الف لام میم

الف لام میم

چیزی برای ادامه دادن الف-لام-میم
مهاجرت کرده از alef-lam-mim.blogfa.com

برگزیده مطالب در کانال telegram.me/almblog

یا حتی چگونه دلالی را؟

دوشنبه, ۹ فروردين ۱۳۹۵، ۰۷:۵۳ ب.ظ

چند بار تا حالا در تحلیل های اقتصادی کارشناسان شنیده اید که مثلا گرانی فلان چیز به دلیل سوداگری و دلالی است؟ چقدر از این فاصله ی طبقاتی موجود حاصل دلالی ها و سوداگری هاست؟ همین مشکل مسکن در کشور ما که باعث می شود بعضی ها (مثلا برخی پزشکان) به واسطه ی خرید و فروش و دلالی اش ثروت های میلیاری به جیب بزنند در حالی که اقشار دیگر باید هر سال نگران کرایه ی فزاینده باشند؟

چنین مشکلی آیا در کشورهای دیگر مثلا آلمان هم وجود دارد؟ قاعدتا خیر. آیا شعور اقتصادی مردم آلمان کمتر از زمین داران ماست؟ آیا ما ملتی هستیم نابغه که فکر اقتصادی مان سه سر و گردن از بقیه بالاتر است؟ خیر.

پس اگر میخواهید بدانید تفاوت کار کجاست جواب ساده است: دولت خپل، بی عرضه و تنبل ما، دولت های چابک و جدی آنها.

درآمد دولت هایی مثل آلمان عمدتا از محل مالیات است، ابزارهای چنین دولتی برای سیاست گذاری و کنترل نیز مالیات است. راه حل آنها برای جلوگیری از سوداگری و دلالی و خرید و فروش سوداگرانه نیز مالیات است. مثلا شما اگر بخواهید خانه یا ملک بخرید، برای انتقال سند باید مقدار بسیار زیادی (فکر کنم حدود 10درصد قیمت معامله) به دولت مالیات پرداخت کنید. اگر شما بیشتر از یک خانه داشته باشید، مالیات آن به صورت فزاینده محاسبه می شود، یعنی مالیات خانه دوم بالاتر است.

یکی از دوستان که در کارخانه اتومبیل سازی کار می کند تعریف می کرد که این کارخانه به کارگران خود ماشین های دست دوم را به قیمت پایین تر با تخفیف می فروشد، مثلا 20 درصد زیر قیمت اصلی. جالب اینجاست که دولت آلمان از همین میزان تخفیف نیز مالیات دریافت می کند! یعنی شما باید مالیات بر تخفیف!

خب دولت ما وقتی کسری بودجه می آورد میتواند با وضع قوانین مشابه با یک تیر چند نشان بزند، هم جلوی سوداگری را بگیرد، هم با مالیات سنگین از ثروتمندان، عدالت اجتماعی را افزایش دهد و هم درآمد خود را افزایش دهد، ولی همیشه یک راه ساده تر وجود دارد: رفع تحریم، فروش نفت، خرج کردن پول حاصله!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۰۹
ف ر د

نظرات (۱)

بردار بزرگوار توی کشور ما مشکل اصلی خام فروشی نفت هستش. تا وقتی که راحت نفت می فروشیم و خرج می کنیم چه نیازی به اخذ مالیات هستش؟
تازه همین مالیاتی هم که توی کشور هست یا صوری هستش یا انقدر فرار مالیاتی توش زیاده که راحت میشه به قول شما یه شبه میلیاردر شد. توی آلمان برای دریافت مالیات زیرساخت ها نرم افزاری و اطلاعاتی اون هم میسره براش. ولی توی ایران عدم اطلاعات درست از درآمد و سرمایه های افراد گرفتن مالیات رو کم می کنه.
این اظهر من الشمس هستش که برای جلوگیری از تبعیض افراد باید مالیات صعودی بر حسب درآمد، سرمایه یا کالای مصرفی بدهند. ولی تنها مشکل جدی فروش نفت و عدم زیرساختهای لازم برای گرفتن مالیات در ایران می باشد.
اخوی ما تا 100 سال دیگه هم به آلمان نمی رسیم. انقدر حرص نخور :)
پاسخ:
زیر ساخت نرم افزاری و اطلاعاتی اش در عرض 6 ماه قابل راه اندازی است! اگه اراده اش وجود داشته باشه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی