الف لام میم

الف لام میم

چیزی برای ادامه دادن الف-لام-میم
مهاجرت کرده از alef-lam-mim.blogfa.com

برگزیده مطالب در کانال telegram.me/almblog

از سفر ینگه دنیا 2

يكشنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۵، ۰۳:۰۴ ب.ظ

وقتِ آن را پیدا نکردیم که داخل شهر چرخی بزنیم. روزها را در محل کنفرانس گذراندیم از صبح تا عصر و شبها خسته مستقیم به هتل می‌رفتیم برای استراحت. ولی در همین مسیر کنفرانس تا هتل تجربیات جالبی داشتیم. مهمترین آنها استفاده از سرویس «اوبر» بود. اوبر در حقیقت یک سرویس «تاکسی اینترنتی» است در مقابل «تاکسی تلفنی». با این تفاوت که راننده های اوبر شهروندان عادی هستند که شغل اصلی شان چیز دیگری است و فقط در ساعات فراغت به این کار جانبی مشغول اند. ساز و کار آن بسیار ساده ولی کارآمد است: یک اپلیکیشن موبایل موقعیت مکانی شما را روی نقشه مشخص میکند و مقصد را از شما میپرسد. سپس اتومبیل هایی که اطراف شما هستند را نشان می دهد به همراه کرایه. مبلغ کرایه کاملا شناور است و بستگی به عوامل زیادی دارد از جمله: شلوغی محل، تعداد مسافر، تعداد راننده، ترافیک و مسیر و ... . بعد از اینکه درخواست تاکسی کردید، یکی از ماشین های نزدیک به شما برای شما رزرو میشود و به راننده اطلاع میدهد که مسافری در فلان موقعیت منتظر شماست.

روی نقشه میتوانید موقعیت راننده و مدت زمان انتظار را به شما نشان میدهد. معمولا این زمان بیشتر از 5 دقیقه نیست (البته کاملا بستگی به این دارد که کجای شهر قرار دارید). بعد از رسیدن راننده شما سوار میشوید و در مقصد پیاده شده بدون اینکه لازم باشد کیف پولتان را در بیاورید چون مبلغ کرایه به صورت اتوماتیک از حساب بانکی شما کم شده و به حساب راننده واریز میشود. همین! تمام! بسیار ساده، بی دردسر، راحت.

راننده ها کاملا متنوع هستند. از لحاظ سن و شغل اصلی و ... . همه شان از اوبر بسیار راضی هستند چون درآمدی کمکی برایشان حساب می شود. نکته جالب اینکه به دلیل راحت بودن اوبر و کرایه ی کمتر آن نسبت به تاکسی های عادی (yellow cabs) بعضی از شرکتهای تاکسی رانی کاملا ورشکست شده اند! و شما تاکسی های زرد رنگ را دیگر در خیابان نمیبینید!

نکته ی جالب دیگر اینکه شرکت اوبر به دنبال اتومبیلهای بدون راننده است که یک تکنولوژی جدید است و سود این شرکت را چندین برابر میکند؛ زیرا لازم نیست مبلغی به راننده ها پرداخت کند. اتومبیلهای بدون راننده که به صورت اتوماتیک حرکت می کنند در بعضی از شهرهای آمریکا در حال تست هستند.


البته! البته راننده های اوبر که بسیار خوشحال و راضی از این سرویس هستند ممکن است یک نکته را فراموش کرده باشند؛ هزینه ی استهلاک ماشین در دراز مدت ممکن است سود زودگذر آنها را از جیبشان خارج کند. کسانی که به صورت شغل پاره وقت با اوبر مسافرکشی میکنند بعد از یکی دو سال احتمالا با یک ماشین مستهلک روبرو هستند که هزینه هایش را هیچ کسی به جز خودشان پرداخت نمی کند.

برای مسافرانی مانند ما، البته، اوبر بسیار عالی است. راحت است و سریع و شما معمولا یک گفتگوی خوب و دلنشین هم با راننده خواهید داشت.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۲۵
ف ر د

نظرات (۵)

چه جالب اپلیکیشن کاملا مشابه توی ایران هم چند سالی هست که وجود داره به نام اسنپ که توی یکسال اخیر استفاده ازش خیلی زیاد شده البته فعلا فقط تو تهران سرویس دهی داره و به نظر میرسه جایگزین بسیار خوبی برای تاکسی تلفنی ها شده 
همش فک میکردم چقدر کار خلاقانه و خوبی کرده اونی که اسنپ را نوشته و البته حدس میزدم بر اساس یک اپ خارجی باشه الان یکی از نمونه های خارجیشو شناختم :) 
پاسخ:
بله. اسنپ تقریبا همان اوبر آمریکایی است.
توی ایران دوتا نرم افزار دیگه هم وجود داره، یکی TOP30 که مشابه اسنپ و اوبر است و بعضا قیمتش هم ارزانتر، یکی هم کاروانرو که هنوز نصب نکردم، بنظرم بیشتر برای سفر مناسب باشه
پاسخ:
طبق چیزی که شنیدم، اسنپ هنوز نمیتونه هزینه را به صورت اتوماتیک رد و بدل کنه.
یکی از خوبی های اوبر اینه که خودش اتوماتیک پول را از حساب برمیداره به حساب راننده میریزه.
چه جالب!!
 به نظرم خیلی طول میکشه تا همچین برنامه هایی تو کشور ما انجام بشه (شایدم اصلا نشه!)!! شاید نوۀ من توی پیریش ببینه!! :)
پاسخ:
ظاهرا کشور ما هم چندان عقب نیست. برنامه اسنپ همان کار را می کند کم و بیش.
با اسنپ هم امکانش هست که به صورت اینترتی اعتبار بخری و پول به حساب پذیرنده اسنپ میره و بعد برای هر سفر به صورت خودکار به میزان مبلغ سفر از اعتبار شما کم میشه و خود شرکت اسنپ اون مبلغ را واریز به حساب راننده میکنه تقریبا میشه همون رد و بدل هزینه به صورت اتوماتیک :) پول فیزیکی رد و بدل نمیشه 

آخه تو شهر من (تبریز) همچین چیزی نیست پس چرا؟!
پاسخ:
فعلا توی تهران اه. احتمالا اگه کار و بارشون بگیره شهرهای دیگه هم اضافه می کنند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی